Khamis, 29 November 2012

Kosong I

Alkisah pada suatu masa tamadun manusia sudah semakin pupus kemanusiaannya. Segala rumah-rumah yang pernah wujud sekitar zaman manusia yang teruja kahwin pada tarikh 11.11.11, 12.12.12, 20.11.2012, kini makin teruk berlumut tidak terjaga setelah semuanya kecundang menjadi zombi - hampir 24 jam masa yang ada di habiskan mengejar uang dan keseronokan semata-mata. 

Di suatu tempat di pinggir bandar, yang terselit antara ceruk-ceruk bangunan berlumut hijau yang penuh dengan contengan-contengan seni anak jalanan yang terbiar bergelandangan cuba mencari diri sendiri, juga di lorong-lorong sempit lagi sesak dengan dealer-dealer dan mak-mak ayam yang riuh menjual dan nyaring bertempik sesama mereka - sedang langit di atas gelap dan pekat, kelihatannya zaman ini cahaya matahari tidak pernah sampai lagi ke bumi, yang ada hanya kepekatan malam semata-mata. Dan segala makhluk manusia kelihatannya tidak pernah kisah dengan keadaan itu - asalkan tengkolok mereka diisi, terbakar dengan segala macam makanan-makanan yang sudah tidak kisah dibismillahkan atau tidak, sedang air-air mereka yang sudah berapa macam pemprosesan tidak langsung membantu menyihatkan hati-hati mereka. Di sebalik semua ini, kiranya tertinggal jua zuriat manusia yang kelihatannya lebih hampir kepada tafsiran seorang manusia itu. Mereka hidup di tiang-tiang elektrik yang masih kukuh berdiri, yang sama seperti mereka, golongan-golongan yang masih terselamat di tengah-tengah kehancuran bangsa manusia. Tiang-tiang elektrik itu adalah tinggalan zaman dahulu, ketika bangsa manusia masih gigih mencari  kepandaian dalam pengetahuan asas dan masih gigih mencari sumber untuk disalurkan, atas niat berkongsi dan membekalkan.

Makanya hiduplah ada dua insan manusia ini di satu tiang elektrik yang masih berdiri walaupun kelihatannya sudah senget sedikit. Satunya budak laki-laki dan satunya anak gadis yang hadir ke hulu ke hilir bersama seekor burung pipit yang sudah rosak paruhnya. Adanya budak laki-laki itu tiada kerja lain hanya merenung ke langit saja kerjanya, sambil bertinggung di atas wayar yang tiada sudah arus elektrik melaluinya. Dan anak gadis tadi pula tiada pula kerjanya selain tunduk ke tanah mencarikan makanan untuk pipit yang sudah rosak paruhnya itu. Siang malam yang sudah tidak terduga siang dan malamnya bila, si pipit yang rosak paruhnya rajin menyanyi-nyanyi memanggil budak laki-laki di atas tiang sana cuba menyuruhnya turun barang sehari dua untuk berkenal-kenalan dengan tuannya si anak gadis, sambil di fikirannya untuk mengembangkan zuriat manusia yang terakhir ini supaya beranak-pinak lagi. Akan tetapi walaupun menyanyilah ia siang dan malam yang tiada bezanya itu, tiada juga hasilnya daripada budak laki-laki itu. 

Pada suatu hari ketika anak gadis itu seperti biasa tertunduk-tunduk mencarikan makanan untuk si pipit yang rosak paruhnya itu, si pipit yang masih menyanyi-nyanyi memanggil akan budak laki-laki itu pitam ditimpa ketul-ketul batu hujan yang turunnya sudah seperti hujan yang biasa-biasa. Setelah beberapa ketika ia langsung tidak sedar dunia, si pipit bangun berpinar-pinar matanya sambil cuba mencari-cari si anak gadis yang sudah tidak pernah langsung melangut ke langit walaupun barang sesaat dua, sibuk saja mencarikannya makanan. Terkejutlah si pipit apabila melihatkan si anak gadis yang sudah tiba-tiba berada di atas tiang, melangut merenung ke langit sambil bertinggung di atas wayar manakala si budak laki-laki lagi sibuk tertunduk-tunduk mengutip sisa-sisa pepejal apa saja yang kiranya boleh dimakan oleh si pipit yang rosak paruhnya. 

Si pipit tergeleng-geleng kesal memikirkan cara lain pula untuk membuatkan si anak gadis turun ke bawah barang sehari dua untuk berkenal-kenalan dengan si budak laki-laki demi mengembangkan zuriat manusia yang terakhir ini agar bertambahlah beranak-pinaknya. 

1 ulasan:

  1. mengapa tidak runtuhkan saja tiang itu biar ramah kedua-nya. biar burung itu pula bermain dengan anak2 mereka.

    BalasPadam

Katakan.